6/04/2015

SO uppsats



Artikel

Artikel 1
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.
Jag har valt denna artikel eftersom jag tycker att det är en viktig sak i vårt liv. Alla är lika värda och alla har samma rättigheter. Man ska inte hindra någon att gör saker de vill göra bara för att de är en kvinna/man, eller för att de är från en annan ras.
Och även fast vi lever i ett sådant modernt samhälle så finns det fortfarande länder som behandlar folk dåliga på grund av deras sexuella anläggning, kön, religion eller ras.
 
Ett exempel som jag vill ta upp är kvinnors rättigheter i Saudiarabien.
Jag valde inte om detta bara för att jag är en kvinna, men för att jag är en människa. Jag skulle kunna skriva om homosexualitet och bisexuella i samhället. Men jag valde detta för att det inte finns någon anledning till att kvinnor ska behandlas sämre än män. Samma sak gäller för homosexuella. Vi alla är lika värda. Vi behöver varandra, för att kunna överleva, föröka oss och lära oss från varandra.

Men varför just kvinnor i Saudiarabien? Jo för att där har de ingen rätt till att bestämma över deras egna liv. Allt behöver tillstånd. Kanske låter det vanligt? Att fråga om tillstånd av sina föräldrar eller äldre när man ska göra saker. Men nej, det är lite annorlunda i Saudiarabien. Där är det männen som bestämmer. Kvinnorna måste få en signatur från deras manliga vårdnadshavare för att kunna skaffa ett jobb, resa utomlands, skaffa ett bankkonto, börja studera eller till och med skilja sig. 
Hur rätt är det? Att behandla kvinnor som slavar? Kvinnor får inte ens ta ett körkort. Dock så finns det ingen lag som säger att de inte får köra. Men de kan in få ett körkort så hur? De anser att det kan skada äggstocken, och nyfödda barn. 

De anser också att vi kvinnor kommer spendera överdrivet mycket pengar på smink och skönhetsprodukter. Att det kommer bli fler bilolyckor, låg födelsetal och förstörda äktenskap. Hur tänker de där? Tycker de att det är en pliktetik där kvinnornas plikt är att hålla käften och födda barn och sedan ta hand om dem? Medans männen latchar runt? Såhär kan vi inte fortsätta. Vi måste göra en förändring nu med detsamma.

0 件のコメント:

コメントを投稿